Problem-based Learning: from theory to practice in a long-stay institution for the elderly

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33159/25959484.repen.2023v34a09

Keywords:

Health of the elderly, Homes for the aged, Integrality in health

Abstract

Objective: describe the results of the experience on the applicability of theory to practice in long-stay institution for the elderly. Curriculum proposal for the undergraduate nursing course at Unisul – Universidade do Sul de Santa Catarina in the Dual Curricular Unit, which is an optional offer that aims to provide extramural experience at the university and at the same time develop and train the specialized workforce of the university. Methodology: This is an experience report type study, carried out from April to July of 2021, according to stages: in-service education, risk identification, tool creation, applicability and evaluation. Results: development of visual material for use in the institution and SOP for assessing the risk of pressure ulcers. Conclusion: provide students with problem-based learning opportunities during training process, applicability of theory to practice, personal and professional growth. A product left as a legacy stands out, contributing to the improvement of institutional practices.

References

1. Organização Mundial da Saúde (OMS). Envelhecimento Ativo: uma política de saúde. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde; 2005.

2. Camarano AA, Kanso S. As instituições de longa permanência para idosos no Brasil. Rev Bras Estud Popul. 2010;27(1):233-5. https://doi.org/10.1590/S0102-30982010000100014

3. Lima-Costa MF, Veras R. Saúde Pública e Envelhecimento. Cad Saúde Pública. 2003;19(3):700-1. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2003000300001

4. Casarin F, Huppes B, Gautério-Abreu DP, Santos NO, Ilha S. Gerontotecnologias cuidativas à pessoa idosa/família: conceitos, apresentações e finalidades. Estud Interdiscipl Envelhec. 2021;26(2):195-218. https://doi.org/10.22456/2316-2171.107917

5. Carvalho JAM, Garcia RA. O envelhecimento da população brasileira: um enfoque demográfico. Cad Saúde Pública. 2003;19(3):725-33. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2003000300005

6. Vilarta R. Alimentação saudável e atividade física para a qualidade de vida. Campinas: Ipes; 2007. 221 p.

7. Varoto VG, Truzzi OMS, Pavarini SCI. Programas para idosos independentes: um estudo sobre seus egressos e a prevalência de doenças crônicas. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2004[cited 2002 Dec 15];13(1):107-14. Available from: http://www.textoecontexto.ufsc.br/include/getdoc.php?id=279&article=186&mode=pdf

8. Coelho Filho JM, Ramos LR. Epidemiologia do envelhecimento no nordeste do Brasil: resultados de inquérito domiciliar. Rev Saúde Pública. 1999;33(5):444-53. https://doi.org/10.1590/S0034-89101999000500003

9. Ministério da Saúde (BR). Portaria nº2528, de 19 de outubro de 2006: Política Nacional de Saúde da Pessoa Idosa [Internet]. Brasília, DF: Brasil; 2006[cited 2002 Dec 15]. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2006/prt2528_19_10_2006.html

10. Cachioni M, Todaro MA. Política Nacional do Idoso: reflexão acerca das intenções direcionadas à educação formal. In: Alcântara AO, Camarano AA, Giacomin KC (Org.). Política Nacional do Idoso: velhas e novas questões. Rio de Janeiro: IPEA, 2016, p. 175-98.

11. Xavier AS, Koifman L. Educação superior no Brasil e a formação dos profissionais de saúde com ênfase no envelhecimento. Interface (Botucatu). 2011;15(39):973-84. https://doi.org/10.1590/S1414-32832011005000019

12. Coluci MZO, Alexandre NMC, Milani D. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Cien Saude Colet. 2015;20(3):925-36. https://doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013

13. Souza SC, Dourado L. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS. 2015;5:182-200. https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880

14. Silva LAR, Piveta Junior O, Costa PR, Renovato RD, Sales CM. O Arco de Maguerez como metodologia ativa na formação continuada em saúde. Interfaces Científicas. 2020;8(3):41-53. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p41-54

15. Maroja MCS, Almeida Júnior JJ, Noronha CA. Os desafios da formação problematizadora para profissionais de saúde em um programa de residência multiprofissional. Interface (Botucatu). 2020;24 e180616. https://doi.org/10.1590/Interface.180616

16. Benítez-Chavira LA, Zárate-Grajales RA, Moreno-Monsiváis MG, Vite-Rodriguez CX, Hernández-Rosales CM, Brito-Carbajal CE. The effect of Problem-Based Learning on Care Management Skills: a quasi-experimental study. Rev Latino-Am Enfermagem. 2023;31e3886. https://doi.org/10.1590/1518-8345.6272.3867

17. Sayyah M, Shirbandi K, Saki-Malehi A, Rahim F. Use of a problem-based learning teaching model for undergraduate medical and nursing education: a systematic review and meta-analysis. Adv Med Educ Pract. 2017;8:691-700. https://doi.org/10.2147/AMEP.S143694

18. Wosinski J, Belcher A, Durrebberger Y, Anne-Claude A, Stormacq C, Gerson L. Facilitating problem-based learning among undergraduate nursing students: a qualitative systematic review. Nurse Educ Today. 2017;60:67-74. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.08.015

19. Cartwright P, Bruce J, McInerney P. Effects of problem-based learning on nurse competence: a systematic review. J Nurs Educ Pract. 2016;7(4):67-75. https://doi.org/10.5430/jnep.v7n4p67

20. Custodio LAF, Vieira CM, Francischetti I. A dimensão social na formação médica: o contexto de vida na aprendizagem baseada em problemas. Trab Educ Saúde. 2020;18(3):e00272103. https://doi.org/10.1590/1981-7746-so10027

21. Menezes-Rodriges FS, Errante PR, Lima RY, Carmo AO, Silva EF, Gehrke F, et al. Vantagens da utilização do método de aprendizagem baseada em problemas (MAPB) em cursos de graduação na área da saúde. Rev Ibero-Am Estud Educ. 2019;14(2):340-53. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i2.11660

22. Santos MZ, Otani MAP, Tonhom SFR, Marin MJS. Degree in Nursing: education through problem-based learning. Rev Bras Enferm. 2019;72(4):1071-7. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-029

23. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de novembro de 2001. Seção 1, p. 37.

24. Ecossistema Ânima. Projeto Pedagógico do Curso de Enfermagem. Universidade Unisul. São Paulo; 2022.

25. Teo CRPA, Alves SM. Por uma Teoria Histórico-Cultural da Atividade para as Metodologias Ativas. Educ Real. 2023;48:e124403. https://doi.org/10.1590/2175-6236124403vs01

Published

2023-11-23

How to Cite

1.
Reiser MN, Kuse EA. Problem-based Learning: from theory to practice in a long-stay institution for the elderly. Rev Paul Enferm [Internet]. 2023 Nov. 23 [cited 2025 Feb. 5];34(1). Available from: https://repen.com.br/repen/article/view/151

Issue

Section

Relato de experiência profissional

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.