Strengthening the pedagogical and technical skills of health trainers in Mozambique
report of an experience
DOI:
https://doi.org/10.33159/25959484.repen.2020v32a1Keywords:
Health Human Resource Training, Education, Nursing, Continuing Education, Mentoring, SolidarityAbstract
The objective is to report the experience of conducting a workshop to strengthen the pedagogical and technical skills of health trainers in the Republic of Mozambique. The workshop was structured in three complementary and interdependent dimensions: planning, implementation and evaluation of the intern-ship, which had as transversal axes the themes of decision making and problem solving; leadership styles; collaborative interprofessional practice, conflict management, bioethics and ethical deliberation. It was attended by representatives of the Ministry of Health of Mozambique, maternal health nursing graduates, general nursing graduates, and general nurses from the provinces of Inhambane, Zambézia, and Nampula. During the training activities, through dialogical presentations, educational games, dynamics in pairs and in groups, aiming at increasing the integration of contents and adapting them to the reality of the trainers, the participants’ previous experiences and experiences in tutoring nursing students were recalled.
References
Kishimoto TM, Ito LS. Formação pedagógica em Moçambique: a voz dos participantes. Educ. Pesqui. 2018 [acesso em 15 ago 2020]; 44: e178295. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844178295 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844178295
Fernandes MFP, Almeida DM. Supervisão de estágio em campo de prática. In: Prado C. Práticas Pedagógicas em Enfermagem: processo de reconstrução permanente. São Paulo: Difusão Editora, 2013: p. 155-164.
Silva Rocha IAR. Carvalho ALRF. Reflexões sobre relação e interação supervisiva em ensino clínico de enfermagem. Rev. Rene.2013.[Internet]. [acesso em 15 ago 2020];14(2):428-37. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/index.php/rene/article/
view/3405/2641.
Freidlander R. Como Supervisionar um Estágio de Enfermagem. São Paulo: Green Forest, 2005.103p.
Marquis BL, Huston C. Tomada de decisão, solução de problemas, raciocínio crítico e raciocínio clínico: requisitos para uma liderança e administração de sucesso. In: Marquis BL, Huston C. Administração e Liderança em Enfermagem - teoria e prática. 8ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2015: p.2-31.
Organização Mundial da Saúde. Rede de Profissões de Saúde - Enfermagem & Obstetrícia do Departamento de Recursos Humanos para a Saúde. Marco para Ação em Educação Interprofissional e Prática Colaborativa. 2010. [Internet]. [acesso em 15 ago 2020]. Disponível em: file:///C:/Users/stiee/Downloads/marco_para_acao.pdf%20.pdf
Ciampone MHT, Kurcgant P. Gerenciamento de conflitos e negociação. In: Kurcgant P (coordenadora). Gerenciamento em enfermagem. 3ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016: p. 48-58.
Marquis BL, Huston C. As ideias do século XXI sobre liderança e administração. In: Marquis BL, Huston C. Administração e Liderança em Enfermagem - teoria e prática. 8ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2015: p.53-68.
Massarollo MCK; Fernandes MFP, Santos MJ. Ética e Gerenciamento em Enfermagem. In: Kurcgant P (coordenadora). Gerenciamento em enfermagem. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016: p.13-20.
Conexão Lusófona. Maputo acolhe IX edição do Festival Marrabenta. [Internet]. [acesso em 15 ago 2020]. Disponível em: https://www.conexaolusofona.org/maputo-acolhe-ix-edicao-do-festival-marrabenta/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Paulista de Enfermagem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Propriedade intelectual
Todo o conteúdo da REPEn, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR).